|
A beszédészlelés és beszédmegértésGyakran előfordul, hogy a szülő, sőt talán a tanítónő sem érti, miért ilyen értetlen a gyerek. Miért kell neki mindig visszakérdeznie? Miért nem figyel rendesen? Hiszen érthetően elmondták a feladatot, mégsem képes hibátlanul megoldani.Nem, a gyerek nem a bosszantásunkra dolgozik, sőt ellenkezőleg! Nem érti, nem képes jól észlelni, megérteni, amit hall! Nem képes azt az új szót helyesen visszamondani. Ötödszörre is azt mondja, hogy "feteke", és közben meg van győződve róla, hogy ugyanúgy ismétli, ahogy mi mondtuk, vagyis "fekete" ... csak ennyi lenne a tünet? Nem, számtalan más tünet is utalhat arra, ha a gyermeknek valamilyen mértékű beszédészlelési, beszédértési zavara van. Ezek lehetnek - itt még - a teljesség igénye nélkül: - beszédében gyakoriak a hang-, illetve szótag cserék ( barack – barakc, fekete- feteke ) - nem szereti a mesét - látszólag nem figyel - új szavakat nehezen tanul - egy utasítás elhangzásakor megnézi, hogy a többi gyerek mit csinál - rosszul ragoz - beszédhangokat hallás alapján nem tud megkülönböztetni - gyakran visszakérdez - a kérdésekre adott válaszai nem adekvátak És most nézzük: A beszéd feldolgozásának folyamata három, aránylag jól elkülöníthető szakaszból áll. - az első a hallás, - a második a beszédészlelés, - a harmadik pedig a beszédmegértés. 1. A hallás fogalmával tisztában vagyunk. 2. Mi is az a beszédészlelés? A nyelvelsajátítás egyik legfontosabb eleme a beszéd észlelése. A beszédészlelés az a készség, ami lehetővé teszi a gyermek számára, hogy anyanyelve beszédhangjait ( pl. a, í, l, m ) hangkapcsolatait ( si, pó, szé ) és hangsorokat ( neré, vató ) felismerje, azonosítsa. Vagyis, hogy képesek vagyunk a szavakban a hangokat a megfelelő sorrendben, időtartammal észlelni, és azt az elhangzásnak megfelelő sorrendben vissza is tudjuk adni. Ez már több mint a sima hallás, de mivel nem olyan szavakról van szó, melyeknek jelentésük, értelmük van, ezért még nem a beszéd megértése. Miért van erre szükség? A jó beszédészlelés teszi lehetővé a gyermek számára, hogy újabb és újabb szavakat tanuljon, felismerjen, és hozzájuk jelentést kapcsoljon. Nem megfelelő beszédészlelés esetén nehézséget jelent a gyermeknek pl. a bor-por, kés-kéz, szöget-szövet, irat-írat stb. szavak megkülönböztetése, mely később az iskolában komoly problémaként jelentkezhet az olvasás-írás elsajátítása során, majd később a matematikai szöveges feladatok megoldásában is. 3. Mi is az a beszédmegértés? A beszédmegértés az elhangzó szavak, szókapcsolatok, mondatok, mondatsorozatok jelentésének, tartalmának megértése. A beszédmegértési probléma többféle lehet: - csak a szövegértés jelent nehézséget - a szövegértés jó, a rövid közlések megértése jelent problémát. Ebben az esetben sokszor adódnak nehézségek az iskolai feladatok megértésében, megoldásában - összetettebb, ha mind a szövegértés, mint a rövid közlések megértése nehézséget okoz. A gyermek beszédmegértésében jelentkező nehézségek a mindennapi életben nem könnyen vehetők észre . Gyakran nem csak a családtagok, de még a tanító is nehezen figyel fel a problémára. Különösen nehéz a helyzet, ha a gyermek értelmes, mert akkor képes olyan kiváló elterelő stratégiát használni, aminek következtében sokáig rejtve marad problémája. ( pl. a feladat elhangzása után figyeli a többieket mit csinálnak ) Sajnos minél később derül ki a nehézség – annál nehezebben korrigálható, sőt, következményes problémaként megjelenhet a tanulási zavar is. Ennek elkerülése, illetve a minél hamarabbi felismerés érdekében figyeljük gyermekünk beszédét, kérdéseit, válaszait, reakcióit. Következő cikkemben megpróbálom leírni a beszédészlelés és beszédmegértés fejlődését, és a lehetséges tüneteket. Utána pedig a vizsgálati eljárást, és fejlesztés lehetőségeit gondoltam részletezni. Remélem hasznosnak találjátok írásomat, minél több gyermeknek, szülőnek tudok segíteni a felismerésben, fejlesztésben. (A cikket beküldte: bige)
|