|
A képernyők hatása a gyerekekreA különböző képernyős eszközök elkerülhetetlen tényezői a mai gyerekek életének, többen közülük rendszeresen töltenek valamennyi időt okos telefonok, számítógépek és a tévé előtt. Ez nem feltétlenül rossz dolog, hiszen az alkalmazások korát éljük. Temérdek oktató, fejlesztő applikáció található, amelyek segítik az agy, a kommunikáció, a figyelem, a gondolkodás fejlődését gyermekkorban. Nem beszélve azon hatásukról, hogy lefoglalják a gyerekeket olyan időszakokban, amikor a szülő nem tud (vagy nem akar) velük foglalkozni.„Csak mesét néz rajta!' - mondja a egy kislány anyukája, kicsit szégyenlős mosollyal. Nem gondol arra, hogy az anyai beszéd, mesemondás mennyivel értékesebb a gyermek számára. Például nem kapja készen a képeket, saját agyát kell használnia a vizualizációhoz. A mai mesék többsége túlhangsúlyozott, affektáló hangokat tartalmaz, a megrajzolt karakterek arca nem az emberi hangulatokat tükrözi. Az anya előadásában hallott mesék hozzásegítik a nonverbális jelek megismeréséhez, megtanulja a mimika, a hanglejtések jelentését, ami elengedhetetlen szükséglet lesz a későbbi szociális kapcsolataiban. Láttam nemrég egy kicsi gyereket, aki az orvosi váróban egy könyvet nézegetett. Közben próbálta az ujjaival nagyítani a képeket és oldalra húzással lapozni. Az anyukája nevetett, én inkább elszomorodtam ezen. Nem vesszük komolyan az ilyen jeleket. Nem vagyok őskorszaki. Nem mondom, hogy minden elektronikus eszközt tegyünk el, ne kapcsoljunk tévét, míg a gyermekünk nem éri el legalább a három éves kort, de kicsit gondolkozzunk! Két éves kor alatt ne adjunk a gyerek kezébe okostelefont, korlátozzuk a tévénézés idejét és válogassuk meg a tartalmát! Utána keressünk olyan alkalmazásokat, amelyek ennek a korosztálynak szólnak és csak korlátozott ideig hagyjuk velük játszani. A gyerekszobában nincs helye a televíziónak! Médiafüggők vagyunk! Ez tény. De a gyerekünknek nem szánunk ennél jobb gyermekkort? Először is nézzünk magunkba. Mi mennyit mobilozunk a gyerekkel egy légtérben? Ezt csökkentsük első lépésben! Hogyan előzzük meg a gyerekek médiafüggőségét? 2 éves kor alatt ne engedjük elektronikus eszközöket használni! A képernyőidőt ezután is maximalizáljuk korának megfelelően 1-2 órára (több részre elosztva)! Ne kerüljön TV vagy internetes eszköz a gyerekszobába! Ellenőrizzük a médiatartalmat, amivel a gyerek találkozik! Tévézzünk együtt a gyerekkel! Ilyenkor alkalom nyílik a látottak elemzésére, az együtt nevetésre, beszélgetésekre. Tisztázzuk a szabályokat! Például hogy a vacsora közben nem megy a tévé és senki sem mobilozik. Ezeket az alkalmakat használjuk a jól bevált módon: beszélgetésre! Kapcsoljuk ki a különböző alkalmazások értesítési szolgáltatásait, így nem fogják folyamatosan játékra ösztönözni a gyereket. Telepíthetünk az eszközökre ún. Time control (idő kontroll) programokat, amik segítenek nekünk is és a gyerekünknek is az időtartamok figyelésére. És minél többet játszunk együtt! Ez a legfontosabb. Segítsük a szerepjátékokban, később vezessük be a társasjátékok világába! Az egész család élvezni fogja a közös, családi elfoglaltságot, meglátjátok... (A cikket beküldte: b.viktoria)
|