|
Diszlexia és diszgráfiaCikkemben szeretném röviden összefoglalni azon jeleket, melyeket sokszor sem az óvónők, sem a pedagógusok sem ismernek fel időben, amik a diszlexiára utalhatnak. Így, ha ezen jeleket észleljük gyermekünkön időben szakemberhez tudunk fordulni, megelőzve: tanulási zavarokat, iskolai sikertelenségeket, viselkedési zavarokat, a gyermek szorongását vagy épp agresszív viselkedését, egy örök életre történő megbélyegzését, és kizárását a továbbtanulásból.A diszlexia kialakulásának okait jelenleg nem tudják konkrétan meghatározni. A szakirodalom hajlamot, öröklődést, környezeti hatásokat, idegrendszer lassabb érését, esetleg károsodását említi. Korai tünetek, melyek felhívhatják a szülők és az óvónők figyelmét arra, hogy a gyermekkel később gondok lehetnek: - kései beszédindulás, nehezen javítható beszédhibák, szókincs gyér - elhúzódik a domináns kézválasztás (nem tudja eldönteni a gyermek, hogy a jobb vagy a bal kezét használja-e) - hallási és érzékelési zavarok: nehezen jegyzi meg a dolgokat, többször visszakérdez, szétszórtnak tűnik, nehezen köthető le a figyelme, nem látja az összefüggéseket. De megmutatkozhat az amuzikalitásban is (nem tud visszaénekelni egy dallamot, vagy visszatapsolni). - mozgási zavarok: rossz a ritmusérzéke, vagy túlmozgásos, magatartás zavarai lehetnek (nem tud megülni egy helyben, vagy épp fordítva) - tér- és tájékozódási zavarok: nehezen tudja megkülönböztetni a térirányokat (előtte-mögötte, közelebb-távolabb, lent-fent, stb.), nehezen tájékozódik el saját testén. A diszlexia azon jelei, amikor a gyermek már iskolás, és valamilyen szinten megtanult írni-olvasni, körülbelül 2-3. osztályos korára: - makacs betűtévesztések alakulnak ki, főleg az optikailag (b-d, p-g) vagy akusztikailag (f-v) hasonló betűknél - hibás a betűsorrend, kimaradnak betűk, szótagok, vagy épp felesleges betűk kerülnek bele a szavakba - hosszabb szavak olvasásánál nehézségek vannak - a gyermek az írásnál, olvasásnál a technikára koncentrál, a megértésre nem marad energiája - viszonylag későn derül ki a probléma, mert másolni jól tudnak! de megérteni nem értik meg amit olvasnak, vagy írnak. Tehát készségszinten nem tudnak írni-olvasni. - nem értik az átvitt értelmű kifejezéseket - nehezen tanulják meg a nyelvtant, az idegen nyelvekről nem is beszélve Grafológusként, ha a következőket is látjuk egy gyermek írásában, akkor a szülőnek egyértelműen kijelenthetjük, hogy a gyermeke diszlexiás: - rosszul követi a gyermek a formákat - jobbról balról telik meg a papír (térirányokat nem értelmezi a gyermek) - a rajz valamelyik sarokba beszorul - az íráskép rendezetlen (valamelyik sarokba beszorul, vagy szétszóródik) - írás sebessége nagyon lassú - gyakoriak a javítgatások, átsatírozások - a vonalvezetés ügyetlen: vonalak töröttek, megvastagodottak - gyakori a magánhangzók tévesztése, azonos formájú, hangzású betűk felcserélése - egybe- különírási nehézségek - betűk felcserélése, elhagyása, betoldása - saját írását sem képes a gyermek kis idő elteltével visszaolvasni Természetesen a cikkem nem alkalmas diagnosztizálásra, csupán támpontot szeretnék adni azoknak a szülőknek, akik küzdenek a problémával, hogy minél hamarabb kiderüljön a gyermek diszlexiája, hiszen annál nagyobb eséllyel indul el az életben, és válhat belőle akár idegen nyelveket beszélő, diplomás ember. Ehhez időben fel kell fedezni a problémát, és fejlesztő szakemberhez kell fordulni. (A cikket beküldte: JuditMiskolc)
|